HBG-girl - livets mening är 42

Alla inlägg den 10 december 2009

Av Marlene - 10 december 2009 14:22


Hörde nyss President Barack Obamas tal på Nobels Fredsprisceremoni. Och det var inte för inte den genom svenska tjej som jag är, att helt plötsligt känna en sån stark patriotism och empati och kärlek för mitt land, och andra länder. President Obamas tal berörde mig och jag fann att det han sa, är det även jag står för och tror på.


Jag tror på en värld, där varje människa är fri att säga vad hon/han tycker, där barn kan få vara barn och där vi har en religionsfrihet. En frihet att välja vem vi vill leva med, älska och umgås med. Jag tror på människan en dag kommer att resa sig upp som en och förkunna inför världen och universum att vi tolererar inte förtryck, religiös förföljelse och förföljelse av folk med annan härkomst eller läggning. Det President Obama sa berörde mig som sagt och jag blev så stolt över att vi faktiskt har en Amerikansk President som vågar säga det President Obama sa. 


Är medveten om att inte alla delar min syn och det respekterar jag, liksom jag hoppas att de som inte delar min syn och mina uppfattningar kan respektera det jag står för. för som man säger; "behandla andra såsom du själv vill bli behandlad". För vill du bli respekterad och trodd på så får du även ge det tillbaka. 


 


(for my non Swedish readers)


I just heard the President of United States of America Barack Hussein Obama's speech to the audience of the Nobel Peaceprize.


It was a special moment for this Swedish girl. I found that I shared President Obamas believes and I respected his knowledge and his passion for the good cause. I felt empathy, love and understanding for my own country and all other countries around the world. President Obama's speech deeply moved me and gave me hope for the future.


I believe in a world where mankind kan feel free to express his or hers believes, where children have the right to be children and where we have freedom of religion. The freedom to choose who we want to live with, love and be with. I believe that one day mankind will rise up as one and declare with one, single voice that we don't tolerate oppression, religious persecution and persecution of people with different nationality and sexual orientation. I believe in what President Obama states in his speech. 


And I am well aware that some might not share my believes and for that I do respect them, as I hope that they will respect my believes. "Be towards others that you would them to be towards you". Because if you want to be respected and believed, you should respect and believe others.


Tack för att ni ville läsa

Thanks for your patience


Love

Marlene

Av Marlene - 10 december 2009 12:27


I Helsingborg är det duschförbud som gäller. En huvudledning för vatten har sprungit läck och myndigheterna här uppmanar alla invånare att inte duscha eller använda för mycket vatten.


Helt plötsligt så när man inte kan duscha och använda vattnet som vanligt så känner man så himla starkt att man verkligen vill duscha och dricka en massa vatten, men när man kan duscha hur man vill och dricka hur mycket vatten man vill så vill man det inte, det är lite konstigt det här. Hoppas att det kommer att redas upp så fort som möjligt. Men visst är det så att sånt som man tar för givet blir man helt upprörd över när det inte fungerar? Man ska nog inte bli en sån vanemänniska, som bara går på ren rutin. Det är därför jag gillar spontanitet, för då gör man inte sånt som man gör på ren rutin.


Men myndigheterna har sagt att vattnet kan användas som vanligt igen i morgon. Och det finns en hel del rätter som kan tillagas utan vatten, typ stuvade makaroner och man kan göra pannkakor för att nämna några rätter. :P


Nej nu ska jag göra mig iordning för snart börjar Nobel-sändningarna på SVT, det är en av mina höjdpunkter på året, har inte missat en enda Nobeldag på fem år nu så varför bryta en trevlig och rolig tradition :P (rutiner där ja)


Ha det bra så länge (uppdaterar er om vattenläget här när det finns något att rapportera hehe)

Om mig för den som vill veta


Rojalist, dotter, fästmö, syster och helt underbar!

Har ni frågor så kommer jag att besvara dem :)

Var dig själv det vinner du på!

Så välkomna till min blogg! :D

Fråga mig

6 besvarade frågor

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Väderleksrapport

Tidigare år

Senaste inläggen

Säg hej skriv i min Gästbok

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vad är bäst med sommaren?
 Ledighet
 Sola
 Bad
 Grilla
 Festa
 Annat (om ni klickar i här skriv något i kommentarerna)

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards